I studio igjen — dag 1

Endelig tilbake! Reisen denne gang går uten problemer av noe slag. Kl. 1450 blir jeg hentet på Gaupemyr i Peters nye bil – en asurblå Citroën Berlingo.

Vi bruker første del av ettermiddagen/kvelden til å lytte gjennom arrangementene som jeg ennå ikke har hørt. Etterpå setter vi gang med nye sangpålegg. Peter har tatt seg den frihet å forkaste alle mine tidligere sangpålegg, og startet på ny frisk, med visse tempovariasjoner der han har følt for det. Og siden stemmen min er i langt bedre form nå enn forrige gang, så har jeg ingenting i mot det.  Vi starter med Ernst Georg Johansson, og kl. 1930 er den klar. Arrangementet er etter min mening meget lekkert, og jeg tror også det nye sangpålegget står til godkjent.

Deretter setter vi i gang med Stockholmsmelodi. Den sitter som et skudd. Så står Sommarnatt for tur. Der var jeg veldig spent på forhånd, siden vi ikke gjorde noen prøveinnspilling forrige gang – her er det Peter og orkesteret som har hatt frie hender. Sangen har endt opp som liten nostalgitripp – tankene mine går til gamle svenske filmer på 30-tallet, jeg ser for meg et orkester på et sosietetsball. Vinduene er åpne, og det er varmt og deilig ute. Og det tar ikke lang tid før sangpålegget sitter heller.

Calle Schewens vals blir kveldens siste. Dette er den sangen jeg har vært mest nervøs for, da jeg har så stor respekt for den. Versjonen vi gjør er verken spesielt banebrytende eller plagsomt nostalgisk, den er rett og slett funksjonell – i et tempo som er raskt nok til at den har et visst driv, men ikke så rask at den lyriske stemningen forsvinner.

STARTSIDEN
OM PLATEPROSJEKTET
VISENE
EVERT TAUBE
ARNE KVALNES
KILDER TIL KUNNSKAP